Jakie są najzdrowsze jesienne warzywa?

  • 10.10.2018, 10:00
  • Grupa Tipmedia
Jakie są najzdrowsze jesienne warzywa?
Dary jesieni - najzdrowsze jesienne warzywa Jesień obfituje we wszelkiego rodzaju warzywa, które aż proszą się o tworzenie różnorodnych dań i przetworów. Oferują bogactwo barw i składników odżywczych. Które warzywa są najzdrowsze i dostarczają organizmowi najwięcej dobrodziejstwa?

Warzywa liściowe



Kiedy liście na drzewach robią się kolorowe, na talerzu pojawić się mogą sezonowe, zielone warzywa liściowe. Należą do nich oczywiście wszelkiego rodzaju sałaty, które oferują głównie dobrze przyswajalną postać wody. Najzdrowsze są za to liściaste warzywa o bardzo ciemnych odcieniach, np. szpinakburak liściowy czy rukola. Dostarczają organizmowi chlorofil, który: 

  • działa przeciwzapalnie
  • działa antyoksydacyjnie - walczy z wolnymi rodnikami
  • wiąże toksyny i nieprzyjemne zapachy
  • wzmacnia układ krwionośny
  • reguluje pracę układu pokarmowego, ułatwiając sprawną utratę wagi


Do jesiennych warzyw liściowych należy również natka pietruszki, która oprócz opisanego wyżej chlorofilu, zawiera również ogromną dawkę witaminy C, często przewyższającą nawet jej zawartość w cytrusach. Witamina C wzmacnia odpornośćprzeciwdziała stresowi oksydacyjnemu, a także warunkuje produkcję kolagenu, co przekłada się m.in. na poprawę kondycji skóry. 
 

Moc antyoksydantów — warzywa kapustne


Kojarzone często z grupą warzyw liściowych, warzywa kapustne oferują bardzo podobne właściwości do powyższych. Do tej kategorii warzyw zaliczamy: 

  • kapustę białą, czerwoną oraz włoską
  • brokuł
  • kalafior
  • brukselkę
  • jarmuż


Każde z tych warzyw, z wyjątkiem czerwonej kapusty, oferuje ponownie chlorofil. Czerwona kapusta zawiera z kolei szereg innych składników o podobnych właściwościach antyoksydacyjnych

Oprócz tego warzywa kapustne wykazują działanie regulujące ciśnienie krwi oraz poziom cholesteroluWzmacniają też układ odpornościowy, co jest szczególnie cenione w okresie chłodnej jesieni. 
 

Dyniowy zawrót głowy

Wszelkiego rodzaju dynie są zapewne jednym z głównych warzyw, jakie przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o jesieni. Są typowym elementem dekoracyjnym, ale bez problemu spełnią swoją funkcję również na talerzu. 

Dynia, podobnie do znanej wszystkim marchwi, zawiera dużą ilość beta-karotenu, będącego substratem do produkcji witaminy A. Witamina ta jest nam szczególnie potrzebna ze względu na ogromny wpływ na jakość wzrokuskóry, a także kości i zębów. Oprócz tego dynia zawiera również witaminę C oraz szereg witamin z grupy B. Nie brakuje w niej również minerałów, w tym m.in. selenu czy magnezu

Dynia przyspiesza przemianę materii, przyczynia się do sprawniejszego odchudzania i odkwaszenia organizmu. Znajduje również zastosowanie w leczeniu zaparć. Wzmacnia także układ krwionośny i wspomaga pracę nerek. 
 

Czosnek i cebula — jesienna tarcza obronna


Zarówno czosnek, jak i cebula, należą do grupy warzyw, które od setek lat znajdują swoje zastosowanie we wzmacnianiu układu odpornościowego i leczeniu przeziębień. Na całe szczęście są warzywami, których sezonowość sięga również jesieni, w której czasie nietrudno o problemy zdrowotne. 

Czosnek jest jednym z niewielu warzyw, które wykazują działanie przeciwwirusowe względem wirusa grypy. Dodatkowo działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Sprawdza się więc doskonale w leczeniu infekcji różnego pochodzenia. Redukuje również stany zapalne i obniża gorączkę. Może być środkiem zmniejszającym bóle miesiączkowe. Przyczynia się do uregulowania ciśnienia krwi (obniża je), działa osłonowo na wątrobę i zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Wszystkie te właściwości zapewnia jednak jedynie spożycie czosnku w postaci surowej

Podobnie jak czosnek, cebula również wesprze nasz organizm w czasie sezonu przeziębień i infekcji. Zawiera wiele składników mineralnych. Substancje zawarte w cebuli wykorzystywane są w maściach przeciwdziałających powstawaniu blizn. Syropy z cebuli znane są za to od dziesiątek lat jako doskonały domowy lek na kaszel i katar
 

Burak cenniejszy niż myślisz...


Jednym z najbardziej cenionych właściwości tego sezonowego warzywa jest jego wpływ na cały układ krwionośny. Zawiera dużą ilość żelaza oraz kwasu foliowego, które wpływają zarówno na produkcję komórek krwi, jak i wzmocnienie wszystkich struktur krwionośnych. Równie ważna jest wysoka zawartość przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do działania przeciwnowotworowego i przeciwzapalnego

Buraki działają wspomagająco w leczeniu: 

  • anemii
  • osteoporozy
  • miażdżycy
  • nadciśnienia
  • niewydolności wątroby


Tak jak w przypadku wszystkich innych warzyw, również buraki dostarczają najwięcej składników mineralnych i witamin, kiedy spożywane są na surowo. Dodatkowe właściwości probiotyczne dostarczają również przetwory powstające w wyniku kiszenia buraków. 
 

Jak zdrowo nabrać masy - https://byc-zdrowym.pl/suplementy-na-mase/

Warzywa korzeniowe — marchew i pietruszka


Marchew oraz pietruszka są często warzywami niezauważalnymi w diecie. Dodawane są do wielu zup, bulionów i surówek, a ich obecność na talerzu jest dla nas praktycznie obojętna. Oba warzywa zawierają jednak szereg cennych składników odżywczych, które wpływają prozdrowotnie na cały nasz organizm. 

Marchew zawiera: 

  • beta-karoten - przekształcający się w organizmie w witaminę A
  • witaminę B6 - mającą kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu nerwów, mięśni i przy produkcji enzymów w organizmie
  • magnez - wpływający na skurcze mięśni i redukujący zmęczenie
  • wapń - składnik budulcowy kości i zębów
  • żelazo - niezastąpiony składnik krwi


Pietruszka jest z kolei bogata w związki, które jak wiele powyższych warzyw, obniżają ciśnienie krwi. Sprawdza się również w przypadku dolegliwości związanych z nieprawidłową pracą nerek i całego układu moczowego, np. przy zapaleniu pęcherza czy kamicy nerkowej, jest bowiem moczopędna
 

Dowiedz się jakie suplemnty na odhudzanie polecają secjaliści - https://byc-zdrowym.pl/suplementy-na-odchudzanie/

Niedocenione ziemniaki


Ziemniaki są jednym z dominujących warzyw na polskim stole. Wiele tradycyjnych potraw zawiera w sobie ziemniaki, w związku z czym kojarzą nam się bardziej z zastosowaniem kulinarnym, niż prozdrowotnym. Oprócz bogactwa skrobi, będącej doskonałym źródłem energii, zawierają również wiele wartościowych składników, z czego wielu z nas nie zdaje sobie sprawy. 

W ziemniakach znaleźć można źródło: 

  • witaminy C
  • witaminy K
  • witamin z grupy B
  • magnezu
  • fosforu
  • potasu


Przyczynia się to do różnorodnego wpływu niepozornych ziemniaków na całe nasze ciało. Bardzo ciekawe jest wykazane niektórymi badaniami potencjalne działanie przeciwnowotworowe tych warzyw. Warto również wiedzieć, że pomimo dużej zawartości skrobi, ziemniaki same w sobie nie powodują zwiększonego tycia. Dopiero w połączeniu z produktem tłuszczowym pojawia się zagrożenie przybrania na wadze przy ich regularnym spożyciu. 
 

Papryka — wielokolorowa i niesamowicie zdrowa


Choć papryka nie kojarzy się raczej z tradycyjną kuchnią polską, coraz więcej dań z jej wykorzystaniem króluje na naszych stołach. Papryka jest przy tym jednocześnie jednym z warzyw o rekordowej zawartości witamin
Zawiera: 

  • witaminę A
  • witaminę E
  • witaminę C
  • witaminy z grupy B
  • beta-karoten



Oprócz tego jest źródłem kapsaicyny, usprawniającej proces spalania tkanki tłuszczowej, a a także licznych antyoksydantów zmniejszających stany zapalne w organizmie. 

Po więcej porad drowotnych zapraszamy na blog o zdrowiu - https://byc-zdrowym.pl/blog-zdrowiu-nasze-porady/

 

 

Grupa Tipmedia
Podziel się: