Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Chciał zamalować Drogę krzyżową!

Pilanie nie chcieli takiego „karykaturalnego” Chrystusa. Pokochali Go dopiero po latach… „Panoramę Męki Pańskiej zamalować, a zamiast niej dać nowe 14 stacji” – radził artysta plastyk z Poznania. „Nie powinna się znajdować w kościele” – dodawał znany konserwator zabytków. Freski z „karykaturalnym” Chrystusem jednak jakimś cudem przetrwały i dzisiaj – wraz z ogromnym krucyfiksem - są najcenniejszym dziełem sztuki pilskiej świątyni i miasta.
Chciał zamalować Drogę krzyżową!

Kościół św. Antoniego w Pile, będący klasztorem Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, to architektoniczna perła. Jego projekt przygotowany przez słynnego w tamtych latach w Niemczech architekta, Hansa Herkommera ze Stuttgartu, czerpał garściami ze święcącego właśnie triumfy niemieckiego modernizmu. Ten wprowadzał do budownictwa najnowsze technologie, jakie pojawiły się na pocz. XX wieku: stal, żelbet, prefabrykaty. Herkommer, wykorzystując je wszystkie w pilskiej budowli, dodał jeszcze coś od siebie: parę zupełnie nowatorskich pomysłów. M.in. wprowadził po raz pierwszy płaski dach i wielkie płaszczyzny ścian, których do tej pory w budownictwie sakralnym nie stosowano. Wyrzucił z projektu wszelkie kolumny, łuki, pozostawiając ascetyczne elewacje, pozbawione niemal detali. Ta śmiałość myśli i odwaga architekta sprawiły, że kościół pilski jest do dzisiaj jednym z najcenniejszych i najbardziej interesujących zabytków Piły i Polski, ale i nieocenionym przykładem niemieckiego modernizmu. Jak zapewniał o. Patryk Remigiusz Jankiewicz: Znakomici rzemieślnicy pod okiem jednego z najlepszych ówczesnych architektów niemieckich stworzyli niekwestionowane dzieło.

Nie wszyscy pilanie podzielają jednak tę myśl. Otóż nowatorstwo w architekturze, nowatorstwo malowideł i całego wyposażenia kościoła, które nadało świątyni ten wyjątkowy klimat, nie wszystkim odpowiada. Przyzwyczajeni do polskich świątyń kipiących złotem, dziesiątkami posągów i obrazów, z tradycyjnym wizerunkiem Chrystusa, nie potrafią odnaleźć się w miejscu odartym ze wszystkiego, co zbędne. 

Forma i wnętrze kościoła św. Antoniego od początku wzbudzały więc wiele kontrowersji. Trzeba pamiętać, że po II wojnie światowej, gdy Piła wróciła do macierzy, tendencje, by wyrzucić z miasta wszystko, co niemieckie, były naprawdę silne. I chyba tylko cudem pilska świątynia przetrwała w stanie niemalże niezmienionym do dziś. Niemalże – słowo to nie oddaje w pełni rzeczywistości… trochę bowiem zepsuto.. Ale to, co najważniejsze i najcenniejsze pozostało: w tym malowidła obrazujące Mękę Pańską czyli Droga krzyżowa autorstwa Willy’ego Oesera z Mannheim.  

Willy Oeser (autor wielu prac w kościołach, fresków, mozaik, obrazów ołtarzowych i ściennych m.in. w Berlinie, Baden-Baden) tworząc obrazy Męki Pańskiej chciał przede wszystkim odejść od malowania tradycyjnych małych tablic ze stacjami, które – w jego opinii – umniejszały postać Zbawiciela, ale i stworzyć dzieło, które współgrałoby klimatem z architekturą kościoła. I to udało się doskonale. Polichromia zajęła płaszczyznę o wysokości 7 m 80 cm i szerokości aż 25 m 50 cm!  

Oeser ograniczył rysunki do kilku ledwie kresek i nadał im barwy zlewające się z kolorystyką świątyni. Efekt przeszedł wyobrażenia, a niezwykłego klimatu dopełniło światło przedostające się przez okna witrażowe przeciwległej ściany. Stacje przedstawiają w centralnym punkcie zawsze Jezusa. Jego oczy – miłość, pokój i szelmowskie uśmieszki na twarzach złoczyńców. „Zamiast teatralnych gestów – wstrząsające cierpienie, bez modelowego piękna”. 

Niestety, pilanie chcieli piękna i nie mogli się do takiej Drogi Krzyżowej przyzwyczaić. Prosili o jej zmianę na taką, „przy której mogliby się modlić”. I tak w 1947 r. sprowadzono z Wrocławia 14 stacji tradycyjnych – były to oleodruki w drewnianych ramach (powieszono je naprzeciw ściany z freskiem; wisiały tam do sierpnia 1957 roku, do remontu, a po malowaniu kościoła przeniesiono je do kościoła św. Stanisława Kostki).

Gdy w 1956 roku zasięgano opinii artystów plastyków w sprawie malowania kościoła. Jan Grzegorzewski, artysta z Poznania zalecił, by „Panoramę Męki Pański zamalować, a w to miejsce dać nowe 14 stacji”. Przygotował nawet 4 warianty swoich projektów… Na szczęście nie zyskały aprobaty.

Ks. prof. Kazimierz Kowalski sugerował „coś ożywić, spolszczyć; zrobić ten kościół bardziej polskim”. Nie proponował niszczyć malowideł, ale coś dodać, obrazy nad kaplicami, figury pod stropami..

Ostateczną decyzję miała podjąć kuria. Na jej zlecenie w lipcu 1957 roku przyjechał z Torunia prof. Uniwersytetu Toruńskiego Leonard Torwirt, artysta malarz, znany konserwator zabytków, by przyjrzeć się freskom. Ale i jemu nie przypadła do gustu Droga Krzyżowa Willy’ego Oesera. „Nie powinna się znajdować w kościele” – oświadczył, dodając, że Chrystus został na niej przedstawiony karykaturalnie. I zaopiniował stworzenie nowej polichromii… Oczywiście nie mogła ona powstać od razu, więc na 10 lat zalecił „zostawić wszystko jak jest”, względnie na ten czas odświeżyć i „przemalować jak było pierwotnie”.

A później nikomu już nie przyszło do głowy niszczyć malowideł. I tak wyjątkowa Droga Krzyżowa w pilskim kościele ocalała…  

Dla równowagi trzeba dodać, że byli i znawcy, których pilska świątynia naprawdę już wtedy zachwycała. Np. Jadwiga Rymarówna z Krakowa napisała: „Wszystko w tym kościele jest piękne, udane, estetyczne. Odnowienie zaś pomyśleć jako rekonstrukcję starych rzeczy”. 

Pokochali ją w końcu i pilanie. „Jest inna, nasza, prosta, nie zatruta ozdobnikami” – mówią.  

 

(eKi)

źródło: „Kościół św. Antoniego w Pile” o. Patryk R. Jankiewicz

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: panta reiTreść komentarza: Wieloletnie obserwacje i wielostronne rozważania na temat prezentowanych na miejscowych portalach poglądów w temacie homoseksualizmu, pederastii, uranizmu, prowadzą do konkluzji, że takie media, jak faktypilskie.pl, dzienniknowy.pl, expressTV, stoją nad tym problemem w rozkroku imienia Aldony Michalak. Na przykład wieśniak mediów gminnych Mariusz Szalbierz, z pozycji totalnej akceptacji, inicjuje przemarsz przez Piłę grupy dewiantów pod sześciokolorową flagą a z drugiej strony dopuszcza się kpin, szyderstw z konkretnych ludzi podejrzewanych przez Mariusza Szalbierza o pedalstwo, udostępnia fora na swoim portalu faktypilskie.pl do brutalnych wpisów z pozycji wrogich domniemanym zwolennikom homoseksualizmu. Czy i jak można uzasadnić tak różne stanowiska w jednej sprawie? Wytłumaczeniem jest dialektyka marksistowska o jedności i walce przeciwieństw. Szczytowym osiągnięciem tej chorej koncepcji filozoficznej jest teoria płynnej rzeczywistości czołowego komunisty Baumana. Jubilat Marek dobrze dopasowuje się do tej teorii podobnie jak Szalbierz.Data dodania komentarza: 22.10.2025, 11:32Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 11.Autor komentarza: WACŁAWTreść komentarza: Bardzo dobry pomysł :) Świetna sprawa! Jestem ZA!Data dodania komentarza: 22.10.2025, 07:59Źródło komentarza: Policyjne patrole piesze w ZłotowieAutor komentarza: nawet w grudniu jest wiosnaTreść komentarza: Dzisiaj są 53 urodziny systemowego zakłamańca, magistra inżyniera, dotychczasowego redaktora naczelnego Tygodnika Nowego. On to wezwany do ujawnienia danych korespondenta o ksywie "zaman" odpowiedział Prokuraturze , że zaman jest kapusiem, donatorem redakcji i jego dane chroni prawo prasowe. Przymuszany dalej przez organ ścigania przestępstw do ujawnienia, kto to jest zaman odpowiedział, że nie wie, bo zaman jako autor jakiegoś wątku na portalu dzienniknowy jest anonimowy i redakcja nie ma jego danych. Z dwóch zdań wzajemnie sprzecznych jedno jest prawdą, drugie fałszem. Kto to taki talmudyczny? Kto wie i nie wie jednocześnie? To nasz jubilat, Marek Barabasz. Był karany przez sąd karny za znieważenie śp. Stanisława Grabińskiego z Brodnej.Data dodania komentarza: 21.10.2025, 13:18Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 11.Autor komentarza: Rafa LalaTreść komentarza: W razie czego mogę służyć swoją sztuczną pochwą po rekonstrukcji chirurgicznej mojego fleta.Data dodania komentarza: 20.10.2025, 12:11Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 7Autor komentarza: odniesienieTreść komentarza: Do tej roboty chodaka - kapusty odniósł się Wielki Smrodator - Król Flaków. Za każdą jednostkową robotę - podłotę hejterską zaopatrywał instytucjonalnego odiumera w worek żarcia ze spadów i kontener 3 x 5 wódki Rasputin Strong Crystall - Clear Vodka Smooth and Genuine 70%vol, osiem sześciopaków piwa Żubr, plus koszty podróży, paliwo, zwrot za paragony fiskalne, spanie i prostytutki.Data dodania komentarza: 20.10.2025, 12:08Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 7Autor komentarza: bicycleTreść komentarza: To był range rover benzyna manualna skrzynia biegów.Data dodania komentarza: 20.10.2025, 11:51Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 7
Reklama
Reklama