Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Kolejową obwodnicą Poznania pojadą pociągi pasażerskie

WIELKOPOLSKA Nowe przystanki zapewnią lepszy dostęp do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
  • Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/kolejowa-obwodnica-poznania-pojada-pociagi-pasazerskie
Kolejową obwodnicą Poznania pojadą pociągi pasażerskie

Mieszkańcy Poznania zyskają nowe możliwości podróżowania koleją w aglomeracji poznańskiej. 27 maja 2024 r. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i prace budowlane, które dostosują kolejową obwodnicę Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich. Ukończenie inwestycji za ok. 1,4 mld zł jest planowane do końca 2027 r.

- Rozpoczynamy bardzo istotną transformację ruchu kolejowego w poznańskim węźle kolejowym, jednym z najważniejszych w Polsce ze względu na intensywność ruchu pasażerskiego. Dzięki tej inwestycji powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom Poznania i aglomeracji poznańskiej wygodne i szybkie podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

W ramach umowy wykonawca opracuje projekty wykonawcze, które wskażą szczegółowe rozwiązania inwestycji. Dzięki inwestycji w Poznaniu powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom aglomeracji dogodne podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości. 

Lepszy dostęp do kolei

Nowe przystanki zapewnią lepszy dostęp do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Mieszkańcy wygodnie wsiądą do pociągów z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). 

Wysokie perony pozwolą na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu.

Przebudowa torów i sieci trakcyjnej

Pociągi sprawnie pojadą kolejową obwodnicą liczącą łącznie ok. 70 km, która obecnie wykorzystywana jest przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, odpowiadające za bezpieczny i płynny ruch po torach. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana.

Wprowadzone zmiany do pierwotnego projektu inwestycji umożliwią zwiększenie efektywności przejazdów pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na  20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min. 

Będzie bezpieczniej

Bezpieczeństwo zapewni nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować przejazdy pociągów, a także modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania torów z drogą zyskają nową nawierzchnię, a 14 z nich także nowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki. 

Na przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (partner). Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r. 

Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą fragmenty linii kolejowych: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 853 (planowana do budowy w ramach zadania nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie obwodnica wykorzystywana jest głównie w ruchu pociągów towarowych. Aktualnie korzysta z niej ok. 40 składów w ciągu doby. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: ?Treść komentarza: Czy w dzisiejszej rzeczywistości genderowej nie powinno się w tytule doniesienia o Janyskiej użyć obywatelyni lub obywatelessa?Data dodania komentarza: 13.06.2025, 12:48Źródło komentarza: Maria Małgorzata Janyska honorowym obywatelem CzarnkowaAutor komentarza: bliny i pielmienieTreść komentarza: Dodatkowo Szalbierz i Furtaressa musieli uiścić 400 zł kosztów sądowych. Do dzisiaj nie mogą się pogodzić z tym. Mimo, że Mścisław Brodala - bohater parszywego artykułu prasowego nie żyje od kilku lat, oni wciąż życzą mu w duchu wszystkiego najgorszego. Podobnie jest z Lemanem, którego Szalbierz poniewiera w swoich plugawych wydawnictwach a udaje obrażoną cnotę, kiedy Leman powoła się na artykuł Szalbierza o spożyciu półtora flaszki i uciesze, że się mógł dochlać koniakiem zakupionym w redakcji na fetę wręczenia pokraki - statuetki zwycięzcy konkursu Kameleon2005, do którego triumfator nie przystąpił. Chlewik trolli i gnomów Czarnego Barana Pikadora od kilku lat rozpisuje się o frustracji Lemana z powodu grzywny, haraczu dla Szalbierza i kosztów sądowych w spreparowanej sprawie wyglądającej na zmowę dwóch przedstawicieli tak zwanej nadbudowy społecznej, jeśli użyjemy marksistowskiej nomenklatury. Leman zapłacił i nie chce mu się choćby nasikać na kwity potwierdzające ten fakt.Data dodania komentarza: 12.06.2025, 15:48Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.Autor komentarza: faktypolskieTreść komentarza: Naczelny odpowiada za wybryki swoich kapusi, stukaczy, donosicieli, nawet kiedy tym kapusiem zamanem jest sam Barabasz. Kiedyś Szalbierz dostał fangę 4000 zł grzywny od sądu razem ze swoją redaktoressą Anną Furtającą. Podobno Furtaressa popełniła a Szalbierz puścił do druku.Data dodania komentarza: 11.06.2025, 17:04Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.Autor komentarza: kurestwieTreść komentarza: Podobno Szalbierz po półtorej flaszki musi zaruchać choćby w zad. Lemanowicz przezornie nie pojawił się w tej chawirze o cechach lupanaru. Zresztą o całej imprezie z ewentualnym poborem gamety dowiedział się z enuncjacji medialnej.Data dodania komentarza: 11.06.2025, 11:39Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.Autor komentarza: RenataTreść komentarza: W czasie, kiedy Ciechanowski został skaptowany na sztyfta redakcji TN, naczelny ucieszył się, bo miał towarzystwo do chlania w pracy flaszek zaćmiewających. CiJa - Robak kochał się nałoić, nawalić, nachlać, przeważnie na krzywy ryj.Data dodania komentarza: 10.06.2025, 13:03Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.Autor komentarza: cząstki dziwneTreść komentarza: Energia nie jest pozytywna ani negatywna. Używanie określeń o zabarwieniu emocjonalnym do pojęć ścisłych, fizycznych jest nieuzasadnione. Jedynym pojęciem fizycznym o zabarwieniu emocjonalnym jest "dziwność" w mikroświecie cząstek elementarnych.Data dodania komentarza: 10.06.2025, 11:33Źródło komentarza: Uśmiech i pozytywna energia!
Reklama
Reklama