Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Warto przyjść do Galerii BWA po… Kawał historii regionu!

PIŁA Otwarcie wystawy „Znaczki Poczty Podziemnej z lat 1981-1989 z kolekcji Edwina Klessy”
Warto przyjść do Galerii BWA po…   Kawał historii regionu!

Wystawa jest niezwykle bogata i ciekawa. Obejmuje prawie 350 kart wystawowych, blisko 2700 znaczków, bloczków, arkusików, znaków, kopert i kart pocztowych oraz banknotów i katalogów, które powstawały w latach 80-tych, w miejscach internowania, w zagrożeniu wyrokami, pobiciem, konfiskatami, pod okiem SB-ków. Mamy tu nie tylko znaczki pocztowe, ale także satyryczne kartki świąteczne, banknoty z nowymi, adekwatnymi do politycznej sytuacji wizerunkami, gazetki tworzone ręcznie przez internowanych, stemple wycinane z linoleum… Wernisaż wzbogaciły prelekcje, które zwłaszcza młodym ludziom przybliżyły ciężkie lata „mroku i nadziei”. Zbiór pochodzi z kolekcji Edwina Klessy.

Wystawa jest jednym z punktów projektu pilskiej galerii sztuki BWA PP pt. „Dekada mroku i nadziei – Piła i Północna Wielkopolska w okresie przełomu 1980 – 1989”. 

Obejmuje prawie 350 kart wystawowych, blisko 2700 znaczków, bloczków, arkusików, znaków, kopert i kart pocztowych oraz banknotów i katalogów. Pochodzi z kolekcji Edwina Klessy.

Podczas wernisażu wysłuchaliśmy dwóch prelekcji: Marek Fijałkowski, kustosz Muzeum Okręgowego im. S. Staszica w Pile mówił o czasach komuny i przełomu w Pile i Północnej Wielkopolsce; wspominał internowanych działaczy pilskiego podziemia – 48 osób – którzy zostali przewiezieni do więzienia we Wronkach, a potem do obozu w Gębarzewie. 30 lipca 1982 część internowanych przewieziono dalej - do nowego miejsca odosobnienia, tym razem w Kwidzynie. Trafiło tam pięć osób z województwa pilskiego: Jarosław Gruszkowski, Franciszek Langner, Bolesław Olejnik, Andrzej Priebe i Justyn Wardalski z Piły oraz Michał Dering z  Wałcza.

M. Fijałkowski bliżej wspomniał Franciszka Langnera, przewodniczącego Międzyzakładowego Komitetu Założycielskiego NSZZ „Solidarność” w woj. pilskim i współzałożyciela pisma „Solidarność Polamowska” i innych pism, internowanego 13 grudnia 1981 r. w dniu wprowadzenia stanu wojennego i osadzonego w Zakładzie Karnym we Wronkach, Gębarzewie i Kwidzynie, a także Mieczysława Ślesickiego – który za działalność związkową i naklejenie plakatu w rocznicę krwawego grudnia 1970 r. otrzymał wyrok 2 lata więzienia (przesiedział 14 miesięcy). Był to pierwszy wyrok jaki zapadł wówczas w Polsce – 16 grudnia 1981 r. – 3 dni po wprowadzeniu stanu wojennego - M. Ślesicki nakleił plakat, dwa dni później już miał wyrok! 

Historyk wspomniał także historię przemycenia przez żonę Waldemara Jordana aparatu fotograficznego do obozu w Gębarzewie – dzięki tej akcji możemy dzisiaj obejrzeć serię zdjęć z internowania. Wspominał także innych internowanych działaczy naszego regionu: Edwina Klessę – właściciela prezentowanej kolekcji znaczków podziemia, Jarosława Gruszkowskiego, Bolesława Olejnika, a także internowane kobiety: Elżbietę Kaczmarek z Chodzieży oraz Barbarę Oroń z Wałcza. 

Edwin Klessa, natomiast, przedstawił genezę powstania zbioru znaczków i opowiedział o sposobach produkcji znaczków, kart i stempli w warunkach konspiracji i w miejscach internowania. – Technika wykonywania znaczków w warunkach więziennych?… To było linoleum z podłogi, litery wycinane były żyletką, a tusz był wyciskany z długopisu. Proszę to sobie wyobrazić.. trzeba było wyciąć te małe znaczkowe formaty liter w lustrzanym odbiciu! Osoba, która robiła taki stempel musiała to zrobić w negatywie… 

- Walczyło się z komuną na poważnie, ale bardzo duże znaczenie odgrywała także satyra, humor, wyśmiewanie – mówił E. Klessa, pokazując nowe wersje znanych znaczków, wydawanych oficjalnie przez Pocztę Polską, tym razem z wizerunkami np. Lecha Wałęsy, przerabiane banknoty czy oryginalne świąteczne kartki rysowane w więzieniach m.in. z ośmieszonymi wizerunkami znienawidzonych wodzów komuny.   

E. Klessa mówił także o tym, w jaki sposób udało mu się ukryć w więzieniu karty pisanego tam pamiętnika z internowania… - Myśleli, że to listy, bo każdy opisywany dzień zaczynałem od zwrotu do bliskich…  A listów nie zabierali i nie niszczyli podczas przeszukania, bo wiedzieli, że przecież jest cenzura i żaden list i tak bez niej nie wyjdzie stamtąd na zewnątrz… 

Ten pamiętnik internowania można także zobaczyć na wystawie w BWA. 

Prelekcje wzbogaciła prezentacja fotografii, m.in. młodzież miała okazję zobaczyć i poznać historię legendarnego zdjęcia Chrisa Niedenthala, które zna cały świat: czołg pod kinem Moskwa z zapowiedzią filmu „Czas apokalipsy”. Dzisiaj to fotograficzna ikona stanu wojennego. 

Na wydarzeniu byli obecni byli działacze podziemia solidarnościowego, m.in. wspomniany Mieczysław Ślesicki, pisarz i dziennikarz, a także licznie przybyła młodzież z klas 3aLO oraz 2cT wraz z paniami: Kingą Mikołajewską i Dorotą Senkowską, a także uczniowie klasy 4F z I LO im. M. Skłodowskiej - Curie w Pile z panią Pauliną Wesołowską. 

Gościem spotkania była także Małgorzata Karwacka, przewodnicząca Rady Powiatu w Pile, która wspomniała czasy komuny i stanu wojennego widziane oczyma dzieci i młodzieży tamtych lat.

 

***

Pierwsze znaczki poczty podziemnej były wydawane w obozach internowania, a w następnych latach 80. XX wieku z reguły przez wydawnictwa podziemne działające poza zasięgiem cenzury. 

Poczta podziemna nie była strukturą jednolitą. Z oczywistych powodów jednorazowy nakład znaczków był nieduży, a czasami wręcz wynosił kilkadziesiąt egzemplarzy. Ocenia się, że wydano ogółem około 35 tysięcy różnych odmian i rodzajów.

Produkcja znaczków poczty podziemnej była realizowana w warunkach wysokiej konspiracji. Funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa za wszelką cenę starali się wykrywać wszelkie punkty oporu, a zwłaszcza takie, które poprzez wydawanie znaczków, prasy i książek w szeroki sposób oddziaływały na społeczeństwo. Namierzany i zwalczany był także kolportaż.

Jakość wydawanych znaczków, chociażby ze względu na warunki konspiracji i totalny brak wszystkiego, bardzo się różniła. Część z nich była prymitywna. Były jednak znaczki, które swoją jakością mogły konkurować ze znaczkami ówczesnej Poczty Polskiej. Druk kolorowy, dobra jakość papieru, ząbkowanie i dobry projekt – wszystko to świadczyło o możliwościach techniczno-organizacyjnych środowisk, które je wydawały. Miały one do dyspozycji dobrego projektanta i wysokiej klasy maszyny drukarskie. Zdarzały się nawet znaczki z klejem oraz takie, które wiernie imitowały oficjalne obiegowe znaczki pocztowe.

Znaczki poczty podziemnej pełniły ważną rolę w walce z reżimem komunistycznym. Rozprowadzane w społeczeństwie, podtrzymywały na duchu. Były dowodem na istnienie podziemnych i niezależnych środowisk, które mimo wprowadzenia ustawodawstwa stanu wojennego i ogólnego zniewolenia, istniały i działały. Dawały nadzieję na to, że społeczeństwa do końca nie da się spacyfikować, zakneblować ust i zmusić do pokornego życia w niewoli.

Był też drugi powód wydawania znaczków. Stanowiły one cegiełkę wspomagającą podziemie antykomunistyczne. Dochód ze sprzedaży przeznaczony był na utrzymanie struktur zarówno zdelegalizowanej Solidarności jak i innych niezależnych organizacji oraz na pokrycie kosztów materiałowych jak papier, farby i urządzenia poligraficzne.

Wydawanie poza zasięgiem cenzury znaczków, ulotek, prasy podziemnej i książek było obłożone wysokimi karami. Za takie „przestępstwa” groziły wysokie kary więzienia, konfiskata urządzeń i materiałów. 

Kolekcja Edwina Klessy jest imponująca. 

Edwin Klessa działalność opozycyjną podjął w Poznaniu w czasie wydarzeń marcowych w 1968 r., będąc studentem piątego roku. Współtwórca w 1980 r. struktur solidarnościowych w Lubuskich Zakładach Okrętowych „LUBMOR” oraz struktur miejskich w Trzciance i przewodniczący Miejskiej Komisji Koordynacyjnej NSZZ SOLIDARNOŚĆ w mieście w latach 1980-1981. Członek Zarządu Wojewódzkiego NSZZ SOLIDARNOŚĆ w Pile. Delegat woj. pilskiego na I Krajowy Zjazd SOLIDARNOŚCI w Gdańsku w 1981 r. Internowany w stanie wojennym w Zakładzie Karnym we Wronkach i Gębarzewie. Aresztowany w 1984 roku. Członek Diecezjalnego Komitetu Pomocy Represjonowanym w latach 1982-1986. Kolporter i założyciel Biblioteki Latającej w Trzciance w latach 80., udostępniającej około 500 pozycji książkowych wydawanych przez wydawnictwa podziemne. Twórca Biblioteki Parafialnej w 1983 r. w Trzciance i organizator 38 Tygodni Kultury Chrześcijańskiej oraz wielu innych wydarzeń kulturalnych, religijnych i politycznych. Autor „Pamiętnika z internowania” wydanego przez IPN Oddział Poznań w 2013 r. Przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Niepodległości w Trzciance odsłoniętego w 2018 r. Odznaczony m.in. Krzyżem Wolności i Solidarności w 2016 r.

***

Kolejną odsłoną projektu „Dekada mroku i nadziei – Piła i Północna Wielkopolska w okresie przełomu 1980 – 1989” będzie wystawa fotograficzna, którą BWA otworzy 18 października. 

Będzie ona kontynuacją ekspozycji „Piła na przestrzeni lat 1946-1989 na fotografiach Romana i Andrzeja Zaranków”, pokazanej na przełomie ubiegłego i bieżącego roku, która odniosła niesamowity frekwencyjny sukces (odwiedziło ją ponad 5 tys. osób). Teraz Galeria skupi się na latach 80 i 90-tych XX wieku.

- Do wydarzeń zaprosiliśmy byłych działaczy podziemia solidarnościowego oraz osoby, które posiadają w swoich zbiorach fotografie pokazujące walkę, życie codzienne oraz odbudowę kraju w latach 1980-1998, czyli do końca istnienia województwa pilskiego. Trzon ekspozycji stanowić będą zdjęcia z kolekcji Romualda Ereńskiego oraz Danela Cichego, fotografów- reporterów Piły. 

Obie wystawy zostaną wzbogacone o znakomicie opracowane pod względem historycznym katalogi. Zgromadzony zasób fotografii posłuży w przyszłości do utworzenia projektu „Archiwum Piła”.

Na wystawę zapraszają: Powiat Pilski oraz Galeria BWA PP w Pile.

Wystawa jest dostępna dla wszystkich mieszkańców. Można ją oglądać w godz. pracy Galerii: w pon. i pt. od 10.00 do 15.00, we wt., śr. i czw. od 10.00 do 19.00. Zgłoszenie dla grup szkolnych pod nr tel. 67 213 11 82. 

Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: twój panTreść komentarza: Ludzie zależni i uzależnieni tak mają, że nie wytrzymują w pionie, bo najlepiej im na nalepie do góry dupą, w położeniu horyzontalnym. Ale ból torby pomniejsza komfort.Data dodania komentarza: 29.10.2025, 15:30Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 13.Autor komentarza: воньTreść komentarza: Na portalu faktypilskie nadal obowiązuje stan zagrożenia i ucieczka w trybie "Error 1006". Szalbierz ucieka od Lemanowicza, którego od lat uznaje za gówno, co mu wadzi. Ale smrody i miazmaty jego guru z drogi DK10 kocha do bólu torby przygniatanej w zwyczajowej pozie dupą do góry jako pachnidło najwyższego sortu.Data dodania komentarza: 29.10.2025, 11:22Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 13.Autor komentarza: o bałwochwalstwieTreść komentarza: czy prawdą jest, że Szalbierz zamieszkał przy ulicy 4 Stycznia, bo tego dnia urodził się Stokłosa?Data dodania komentarza: 29.10.2025, 11:14Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 13.Autor komentarza: sowietskij sojuzTreść komentarza: Zdaje się, że Morgulec kropnęła w sorok (po rusku czterdzieści). Jako związana z Szalbierzem też musi kochać język Stalina i Puszkina.Data dodania komentarza: 28.10.2025, 13:29Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 17.Autor komentarza: znajomy LemanaTreść komentarza: Wszystko jest pilnie brane pod uwagę codziennie. Mimo, że Heniek dobiega do 76, wiadomo, że nie jest jeszcze truchłem umysłowym, rozlicza swoich specjalistów od tasaków (Romuald G.), od łomotu na Prześludze, a i sam zarekwirował samochód fiat 126p u Siody przy okazji bezprawnej rewizji jego posesji, bo szukał, kto mu kradnie warchlaki. Posługują się przemocą jak jakie seniory w feudalizmie. Dlatego Leman jest przygotowany militarnie.Data dodania komentarza: 28.10.2025, 13:07Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 13.Autor komentarza: Beata z USC BiałosliwieTreść komentarza: Ma.Data dodania komentarza: 28.10.2025, 12:18Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 13.
Reklama
Reklama