Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Czy warto kupić samochód z napędem na cztery koła? Plusy i minusy 4x4

Dawniej napęd na cztery koła zarezerwowany był głównie dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Obecnie coraz więcej producentów decyduje się na rozszerzenie napędu na obie osie – także we flagowych modelach popularnych marek. Jakie zalety oferuje napęd na cztery koła? Czy warto zdecydować się na zakup samochodu wyposażonego w 4x4?
  • 23.09.2024 11:13
  • Autor: Grupa tipmedia
Czy warto kupić samochód z napędem na cztery koła? Plusy i minusy 4x4

Na czym polega działanie napędu na cztery koła?

Napęd na cztery koła to popularne rozwiązanie stosowane w różnych modelach samochodów już od dziesięcioleci. Oczywiście w zależności od rodzaju auta i jego przeznaczenia możemy natknąć się na rozmaite rodzaje napędów, które różnią się schematem działania. Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest automatyczny napęd obu osi – w momencie uślizgu kół przenosi moc i moment obrotowy na wszystkie cztery, aby zapobiec wpadnięciu w poślizg czy też utknięciu w grząskim terenie. Takie rozwiązanie nie wymaga od kierowcy żadnej ingerencji, a rozdział mocy na koła odbywa się samoistnie. Z kolei w autach terenowych oraz SUV-ach wciąż możemy spotkać tradycyjną odmianę napędu 4x4, która umożliwia ręczne przełączanie trybów jazdy i samodzielny dobór ustawienia – za pomocą przycisku lub specjalnej wajchy. Takie rozwiązanie to doskonały wybór dla osób, które użytkują swoje pojazdy w trudnym terenie lub też często holują ciężkie przyczepy. Oczywiście tak naprawdę żaden rodzaj napędu nie jest gwarancją, że nie utkniemy w grząskim terenie, czy też w zaspie śnieżnej. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi jednak ubezpieczenie podróżne Warta (czyli natychmiastowa ochrona i pokrycie pełnych kosztów wsparcia) oraz pomoc drogowa, która w razie potrzeby uratuje nas z opresji (w takiej sytuacji posiadanie ubezpieczenia AC byłoby doskonałym rozwiązaniem).

Jakie zalety posiada napęd na cztery koła?

Nie bez powodu w ostatnich latach na polskich drogach możemy podziwiać coraz więcej aut z napędem na obie osie. Crossovery, SUV-y, podwyższone wersje popularnych hatchbacków czy kombi, to prawdziwe hity sprzedażowe zarówno wśród klientów prywatnych, jak i biznesowych. Wynika to z faktu, iż auto z napędem na wszystkie cztery koła gwarantuje pewność prowadzenia w każdych warunkach drogowych, zwłaszcza w dobie katastrofy klimatycznej. Sprawny napęd 4x4 zapewnia lepszą przyczepność oraz zwiększa sprawność terenową samochodu, która może przydać się chociażby podczas weekendowych wyjazdów za miasto. Napęd na cztery koła zmniejsza także ryzyko wpadnięcia w poślizg, co ma szczególnie znaczenie w sezonie zimowym, ale również w czasie zwiększonych opadów deszczu (grożących niekiedy powodziami błyskawicznymi). Napęd na obie osie gwarantuje także doskonałe przyspieszenie, ponieważ zapobiega ślizganiu się kół podczas ruszania z miejsca. Wspomniane argumenty oraz inne zalety poruszane w poradnikach, także tych dotyczących zabezpieczenia wyjazdów za granicę (między innymi na Warta.pl). Pokazują pośrednio, że wybór auta z napędem 4x4 to doskonałe rozwiązanie, które sprawdzi się nie tylko poza utwardzonymi drogami, ale także w codziennym użytkowaniu.

Wady napędu 4x4 – jakie minusy ma to rozwiązanie?

Napęd na cztery koła z założenia to propozycja skierowana głównie do kierowców, którzy często podróżują poza utwardzonymi drogami. O ile auto z napędem 4x4 stanowi świetne rozwiązanie dla osób mieszkających pod miastem, czy też preferujących aktywny wypoczynek na łonie natury, o tyle w warunkach stricte miejskich czy podczas pokonywania wielokilometrowych tras, może okazać się całkowicie zbyteczne. Warto pamiętać, że napęd na obie osie wiąże się z dodatkowymi kosztami eksploatacji samochodu (plus oczywiście cena wyjściowa takiego pojazdu). Z jednej strony wszystkie komponenty układu napędowego wymagają regularnego serwisu, w tym chociażby wymiany oleju. Z drugiej natomiast – napęd obu osi zwykle negatywnie wpływa na spalanie auta.

Czy warto kupić samochód z napędem na cztery koła?

Stały napęd na obie osie zapewnia odpowiednią trakcję oraz przyczepność w każdych warunkach drogowych. Z tego względu ten pozornie zbyteczny "gadżet" może okazać się zbawienny na przykład na mokrej lub oblodzonej jezdni – szczególnie, gdy poruszamy się autem z dużą mocą silnika, które ma tendencję do poślizgów. To także ogromne ułatwienie dla kierowców, którzy często podróżują po drogach nieutwardzonych lub też użytkują swój pojazd w terenach górskich – w Polsce i za granicą, czego dobrym przykładem jest np. Grecja (więcej informacji na temat np. tego kierunku i innych form zabezpieczenia swojego samochodu można znaleźć w poradniku na Warta.pl).

Odpowiednio zestopniowany napęd na cztery koła pozwoli pokonać liczne przeszkody, w tym chociażby koleiny lub wyrwy w jezdni, a ponadto zapewni odpowiednią trakcję również w głębokim, puszystym śniegu czy na drodze podlewanej przez rzekę. Planując zakup samochodu rodzinnego, którym będziemy wybierać się na wakacyjne lub też zimowe wyjazdy, warto więc zainwestować w auto z napędem na cztery koła. Z pewnością będzie zapewniać wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, również podczas ciężkich warunków drogowych, które w ostatnich czasach, niestety, nie są czymś niezwykłym.

Artykuł sponsorowany


Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: fiu - fiu!Treść komentarza: Podobno mariusz ponownie robi w Tygodniku Nowym, tym razem jak sztyft redakcyjny. Bo kiedyś był naczelnym.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 20:30Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 11.Autor komentarza: stare dziejeTreść komentarza: Mariusz w tej robocie jest jak pijane dziecko we mgle i pokrzywach. On nie wie, co zrobił, że złamał wszystko, co było do złamania w dziennikarstwie. A wzięło mu się to stąd, że ma tak zwaną kriszę, czyli daszek ochronny od wielkiego smrodatora powiatu pilskiego.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 20:28Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 11.Autor komentarza: ParkinsonTreść komentarza: To jednak w tym czasie komuna, esbecja wpływały na możliwość przeżycia ludzi Solidarności, którzy roboli coś, żeby komuna i esbecja upadła. Rok 1987 był schyłkiem, ale nie końcem tego badziewiastego stylu kierowania państwem. Dzisiaj hydra się odradza pełna żurku i czarzastości tuskoidalnej. Jak coś może pójść źle, to pójdzie.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 20:04Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 11.Autor komentarza: trzy seksowne laskiTreść komentarza: Nasza grupa fanek wyczaiła, że Lemanowicz ustalił nazwę hejtera Szalbierza w tradycji łacińskiej. Otóż on odkrył, że po łacinie nienawiść pisze się odium. A zatem nienawistnik, hejter, to odiumer. Fajne!Data dodania komentarza: 19.12.2025, 16:11Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 8Autor komentarza: tragikomediaTreść komentarza: Wielkie dupsko, to skutek wielkiego żarcia. O filmie "Wielkie żarcie" (1973) najwięcej może nam powiedzieć Maciej Szalbierz - miłośnik kina.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 14:29Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 8Autor komentarza: kurczak ze spadówTreść komentarza: Podobno też dopuściła się medialnego wniosku w tym temacie na podłym portalu złotowskim dowodzonym przez specjalistą Ceranowskiego - KONfidenta ARTystę. Kaja zawsze musi gdzieś się wypowiedzieć, bo inaczej na rynku nie zarobi a jeść trzeba.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 13:46Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 8
Reklama
Reklama