Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Ekologiczna mobilność w Wielkopolsce – więcej inwestycji, mniej spalin

Zielono, komfortowo i nowocześnie – Wielkopolska stawia na niskoemisyjną mobilność miejską. Wkrótce w regionie pojawi się jeszcze więcej węzłów przesiadkowych, ekologicznych au¬tobusów, a także nowych możliwości transportowych. To za sprawą rozpoczynających się w kwietniu konkursów z Fundu¬szy Europejskich dla Wielkopolski.
Ekologiczna mobilność w Wielkopolsce – więcej inwestycji, mniej spalin

 

Niskoemisyjna mobilność miejska to krok w stronę zielonej przy­szłości Wielkopolski. Już teraz korzystamy z autobusów elektrycz­nych i hybrydowych oraz węzłów przesiadkowych łączących różne środki transportu. Takie inwestycje nie tylko chronią środowisko, ale także poprawiają komfort podróży mieszkańców Piły i okolic. A to dopiero początek – ruszają kolejne nabory wspierające rozwój eko­logicznej komunikacji.

Droga ku zielonej przyszłości Piły i okolic

Czy można podróżować komfortowo i jednocześnie dbać o środo­wisko? Piła udowadnia, że tak! W ramach projektu „Rozwój miej­skiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską” dofinansowanego z Funduszy Europejskich, miasto wzbogaciło się kilka lat temu o 13 nowocze­snych autobusów, przebudowany węzeł przesiadkowy przy ul. 1 Maja oraz nowe fotowoltaiczne wiaty przystankowe i parking Bike&Ride.

– Zarówno Gmina Piła, jak i Miejski Zakład Komunikacji w Pile od lat realizują działania proekologiczne – mówi Beata Dudzińska, prezy­dent Miasta Piły. – Zrealizowany projekt to wpisanie się w obowią­zującą strategię rozwojową miasta.

Nowoczesne autobusy kursują przede wszystkim na najbardziej obciążonych trasach oraz na połączeniach podmiejskich do Gminy Ujście i Gminy Szydłowo. – Nowoczesne autobusy wykorzystywane są w szczególności na liniach o największym natężeniu ruchu, którymi przemieszcza się największa liczba pasażerów oraz na połączeniach podmiejskich – dodaje Beata Dudzińska.

Wygoda i bezpieczeństwo pasażerów to priorytet, dlatego nowe pojazdy, zakupione z Funduszy Europejskich, są w pełni dostosowa­ne do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadają trzy bez­stopniowe wejścia, rampy wjazdowe dla wózków inwalidzkich oraz specjalne platformy z przyciskiem sygnalizującym chęć wysiadania. Komfort podróży zwiększa również system zapowiedzi głosowej oraz ergonomiczne rozmieszczenie siedzeń.

Dodatkowo to właśnie w Pile powstały jedne z pierwszych w całej Polsce przystanki autobusowe wyposażone w panele fotowoltaicz­ne. Energia elektryczna pozyskana z paneli słonecznych służy do podgrzewania siedzeń, a specjalna technologia zapobiega pojawia­niu się śliskiego lodu. Z takimi rozwiązaniami Piła staje się prawdzi­wym Smart City!

Bardziej zielono i nowocześnie

Już 7 kwietnia ruszają nowe nabory na rozwój zrównoważonej mo­bilności miejskej – zarówno dla całej Wielkopolski, jak i dla pięciu ZIT­-ów (MOF Piły, MOF Gniezna, MOF Konina, ZIT OF Koła i Turku, MOF Leszna). To okazja na zakup taboru zero oraz niskoemisyjnego, jak również działania związane z budową lub modernizacją związanej z tym infrastruktury, np. zajezdni i przystanków. Wsparciem objęte będą także inwestycje w centra przesiadkowe, parkingi. O dotacje mogą ubiegać się samorządy, organizacje społeczne, firmy realizu­jące cele publiczne oraz inne instytucje działające na rzecz miesz­kańców.

 



Fb @FunduszeEuropejskiedlaWielkopolski

IG @fundusze_eu_dla_wielkopolski

YT @FunduszeUEdlaWielkopolski

LinkedIn @Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

X @funduszeuewlkp

 

 

 

 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: rymarzTreść komentarza: Co po 12 października? Niech dożywa do sylwestra, kiedy to w trakcie balu 1961 - 1962 jakaś spragniona młoda dama pełna wódki i kiełbasy dała sobie wpuścić garść żyjątek z informacją genetyczną. Ten czyn zapoczątkował dziewięciomiesięczny cykl przemian od zygoty do idioty (ale się rymło)!Data dodania komentarza: 2.10.2025, 10:41Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: kontroler pracy seksualnejTreść komentarza: W dniu dzisiejszym 2 października 2025 zajrzałem do artykułu na portalu faktypilskie.pl w temacie "Skazany Janusz L.". Pokazuje się " Error 1006 Ray ID: 988288d30a91d082 • 2025-10-02 07:37:26 UTC Access denied". Ale w spisie tematów Firefox temat jest. To znaczy, że wielki redaktor - wydawca z wiochy na peryferiach zabitej kołkami i dechami, lubiący wychlać w robocie co najmniej półtora flaszki Nie wykonał niezbędnej czynności usunięcia wszystkich artykułów, felietonów, wypracowań, wypocin i wypierdzin swojego umysłu spotwarzających Lemanowicza zwanego czasem Bakutilek. Zachowuje się zatem jak kurwa na deszczu. To stara bladź, za dziesięć dni sześćdziesiąt trzy (ale się rymło).Data dodania komentarza: 2.10.2025, 09:46Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: Kamal BabrakTreść komentarza: Babranina w gównie, to ulubiona robota owsika w dupie. Takie przekonanie ma światowej sławy redaktor z wiochy na peryferiach.Data dodania komentarza: 1.10.2025, 19:12Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: rozmówcaTreść komentarza: Mariusz jest technikiem górnictwa naftowego. Marek jest magistrem inżynierem, a więc kimś związanym z techniką. I ci dwaj zajęli miejsce w uczelniach technicznych, z których etosu nie skorzystali. Ojciec magistra inżyniera w rozmowie ze mną biadolił, że na cholerę Mareczek męczył się tyle lat nad różniczką i całką oznaczoną, żeby w dalszym życiu zajmować się propagandowymi gównami!Data dodania komentarza: 1.10.2025, 16:32Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: zez rozbieżnyTreść komentarza: Zakładam, że gdyby nasz bohater rejterant "Error 1006" miał wybrać, kim by chciał być w świecie zwierząt, wybrałby wielbłąda dwugarbnego. W jednym garbie spirytus, w drugim popitka. I już aktywność w oczach zezowata.Data dodania komentarza: 30.09.2025, 22:04Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.Autor komentarza: latka lecą a pić się chceTreść komentarza: Ale wywiad Szalbierza dla Furtacz - Figiel z roku 1998 o jego przebojach w wojsku 1983 dowodzi, że chlał od wczesnej młodości. Wywiad, to nie felieton pełen pustki.Data dodania komentarza: 30.09.2025, 18:48Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.
Reklama
Reklama