Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Kompetencje STEAM - kreatywność i technologia dla każdego. Gdzie w Wielkopolsce uczyć się przyszłości?

Nauka nie powinna być podzielona na “matematykę o 8:00”, “plastykę o 14:00” i “technika w czwartki”. Nie ucz się rozdziału książki, tylko zbuduj domek z kartonu i sprawdź, czy wytrzyma tornado. Oto esencja STEAM.
Kompetencje STEAM - kreatywność i technologia dla każdego. Gdzie w Wielkopolsce uczyć się przyszłości?

 

O STEAM mówi się, że „łączy kropki”: naukę (S - science), technologię (T - technology), inżynierię (E - engineering), sztukę (A - art) i matematykę (M - mathematics). To interdyscyplinarna metoda nauki w duchu Leonarda da Vinci: uczeń nie wkuwa na pamięć podręcznika, tylko dostaje złożony problem do rozwiązania: oczyścić wodę w przyszkolnym stawie, stworzyć prototyp robota, który rozwiezie obiady samotnym seniorom lub zaplanować bezpieczną drogę do szkoły. Takie zadania wymuszają wiedzę z wielu dziedzin i pracę zespołową, a umiejętność publicznego zaprezentowania efektu jest równie ważna co efekt. STEAM uczy dzieci i dorosłych myślenia problemowego, kreatywności i współpracy, czyli kompetencji, których każdy rynek pracy potrzebuje już dziś. 

Na początku był STEM

Termin STEM, oznaczający kształcenie ludzi nie w oparciu o cztery pojedyncze przedmioty (Science, Technology, Engineering, Mathematics), lecz ich połączenie, narodził się w USA na początku XXI wieku. Stany Zjednoczone, chcąc utrzymać konkurencyjność swojej gospodarki w szybko rozwijającym się świecie, postawiły wtedy na rozwój super wykwalifikowanych kadr inżynierów, programistów i twórców technologii. W 2006 roku badaczka Georgette Yakman doszła do wniosku, że w nowej metodzie czegoś brakuje: szczypty kreatywności i artystycznego myślenia. I tak w akronimie pojawiło się “A” jak Art, czyli sztuka, ostatecznie dając nam STEAM.

Założenia metody STEAM są dziś wdrażane na całym świecie, również w szkołach w Wielkopolsce. Wpisują się w europejskie standardy kształcenia i pozwalają rozwijać kompetencje przyszłości uznane za kluczowe przez Światowe Forum Ekonomiczne. W raporcie Forum “Future of Jobs 2025” jako kluczowe uznano: sztuczną inteligencję (AI), cyberbezpieczeństwo i analizę danych. Z raportu wynika ponadto, że do 2030 roku aż 44 proc. podstawowych umiejętności pracowników ulegnie zmianie. Najbardziej poszukiwane będą: kompetencje cyfrowe, zdolność do ciągłego uczenia się, kreatywność i odporność psychiczna. Bardzo wzrośnie znaczenie umiejętności miękkich, takich jak empatia, komunikacja i praca zespołowa w środowisku zdalnym. Tymczasem już dziś dwóch na trzech pracodawców zgłasza umiarkowaną lub poważną lukę w kwalifikacjach cyfrowych kandydatów.

Gdzie w Wielkopolsce wejść w świat STEAM bez barier?

Do wielkopolskich szkół STEAM wkraczał stopniowo, najpierw poprzez pojedyncze projekty nauczycieli-pasjonatów i współpracę z uczelniami, potem przez regionalne programy, jak Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030. Ten ostatni program objął już ponad pół tysiąca szkół, blisko 5000 nauczycieli i ponad 16 tys. uczniów, którzy analizowali i rozwiązywali problemy w swojej okolicy, m.in. projektowali mikroinstalacje świetlne i przedstawiali je klasie. Kluczowym przedsięwzięciem w ramach programu jest utworzenie Centrum Nauczania Zdalnego, które wskaże nauczycielom różne ścieżki i pomoce do nauczania na odległość. Program ten jest realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu we współpracy z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty. 

W Szkole Podstawowej nr 9 w Ostrowie Wielkopolskim działa Laboratorium Przyszłości. Uczniowie od paru lat budują w nim własne modele maszyn, konstruują proste roboty, tworzą zadania w VR i testują prototypy na torach przeszkód. Nie po to, by „pobawić się techniką”, lecz by nauczyć się myślenia przyczynowo-skutkowego, pracy w zespole i sprawdzania hipotez w praktyce. W Dąbrówce uczniowie współpracują ze studentami UAM przy projektach środowiskowych: badają lokalne zbiorniki wodne, analizują pH, tworzą cyfrowe wizualizacje danych i proponują realne rozwiązania.

Choć STEAM może kojarzyć się z nowoczesnym sprzętem, takim jak choćby drukarki 3D, sprzęt nie jest najważniejszy. Ważniejsza jest próba przekazania (po stronie nauczycieli) i zrozumienia (po stronie uczniów), jak działa świat. STEAM nie jest “zabawkową robotyką” ani chwilowym trendem. Dlatego sprawdza się również na warsztatach dla dorosłych: w bibliotekach, domach kultury czy organizacjach społecznych. Czyli wszędzie tam, gdzie uczestnicy tworzą własne rozwiązania, pracują w grupach i uczą się myślenia projektowego, które przydaje się w pracy, w domu i w życiu społecznym. 

 

Szukasz źródła sprawdzonych informacji o rozwoju zawodowym? Chcesz uczyć się nowych rzeczy? Zaobserwuj fanpage „LLL po wielkopolsku”.

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: IBESTERAP maślanTreść komentarza: Było tak, że 17 listopada na sali gimnastycznej szkoły nr 4 (Grabowa) grał w koszykówkę z grupą innych pracowników Polamu. Firma wynajmowała salę szkoły dla swoich pracowników. Nie wszyscy umieli się zachować na boisku koszykówki. Niejaki Lisaj Jan napadł w stylu bodiczka hokejowego i spowodował upadek, co skutkowało zwichnięciem stawu skokowego Lemana. Od 18 listopada 1981 miał gips i siedział w domu. 18 grudnia przyszedł kumpel z pracy Krzysztof Wasilczyk z przesłaniem od kierownictwa COBR, żeby pojawił się w firmie dla ustalenia zadań pracowni nowych technik wytwarzania dowodzonej przez mgr inż. Aleksandra Abucewicza, na przyszły rok. Była to zmyłka, bo chodziło o ściągnięcie Lemana na konwejer partyjny, żeby go zmusić do podpisania tak zwanej odezwy do załogi. Cała ta akcja była niezgodna z zasadami, bo pracownik na L- 4 nie mógł być obecny w zakładzie. Leman niczego nie podpisał. Po odmowie podpisania głosowano wykluczenie z partii ale był remis. Wtedy Granops się zaofiarował, że sprawę wykluczenia podniesie na Sekretariacie KM PZPR 21 grudnia 1981. I tam już poszło jak po maśle.Data dodania komentarza: 17.12.2025, 13:30Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 16.Autor komentarza: ciekawska podfruwajkaTreść komentarza: Czemu wezwany z domu?Data dodania komentarza: 17.12.2025, 12:19Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 16.Autor komentarza: spis ksywTreść komentarza: Tak.Data dodania komentarza: 17.12.2025, 12:15Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 16.Autor komentarza: skład terroruTreść komentarza: Na zebraniu Komitetu Zakładowego 19 grudnia 1981 uczestniczyli: Kierzkowski - I sekretarz KZ, Gontarczyk - sekretarz KZ, Wachowski - II sekretarz KZ, Sosnowski - sekretarz ekonomiczny KZ, Borzęcki członek KZ, Granops - sekretarz KM PZPR, Ptak - kierownik wydziału organizacyjnego KW PZPR, Major LWP - komisarz wojskowy, Zasztowtt - tak zwany zakładowy opiekun z SB z kumplem, milicjant w cywilu. I jeden szary żuczek wezwany z domu, na spytki, Lemanowicz.Data dodania komentarza: 17.12.2025, 12:14Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 16.Autor komentarza: ciekawska podfruwajkaTreść komentarza: Czy ten Leman, to skrótowiec od Lemanowicz?Data dodania komentarza: 17.12.2025, 12:03Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 16.Autor komentarza: plus dodatniTreść komentarza: Tak robiła gruba Kaja, i żyje.Data dodania komentarza: 17.12.2025, 11:54Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 8
Reklama
Reklama