Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Nowa trasa kolejowa Piła – Poznań coraz bliżej! Pierwszy etap prac na nami

PIŁA/ BUDZYŃ/ CHODZIEŻ/ OBORNIKI   Na trasie Poznań- Piła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły pierwszy etap prac między Poznaniem a Obornikami Most
Nowa trasa kolejowa Piła – Poznań coraz bliżej! Pierwszy etap prac na nami

 

Roboty objęły perony oraz jeden z dwóch torów. Budowane są przystanki, naprawiono obiekty inżynieryjne. W grudniu 2019 r. podróż Poznań – Piła skróci się o około 40 minut. Inwestycja warta 500 mln zł, realizowana jest w ramach RPO województwa wielkopolskiego. Dodajmy, że zgodnie z obietnicą wicemarszałka województwa Wojciecha Jankowiaka, po oddaniu do użytku zmodernizowanej trasy między Piłą a Poznaniem ma kursować dwa razy więcej pociągów. Na trasę mają wyruszyć w końcu także nowoczesne składy. 

Roboty na odcinku Poznań – Oborniki Most. rozpoczęły się we wrześniu 2017 r.

- Zmodernizowano już 25 km jednego z dwóch torów, sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne. Przebudowano perony, od strony modernizowanego toru, na stacjach i przystankach: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo. Trwają prace przy budowie peronów wyspowych w Wargowie i Złotnikach, gdzie obsługę podróżnych zapewniają tymczasowe perony. Z przejeżdżających pociągów widać też konstrukcje nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe – wymienia Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK S.A.

Na modernizowanym odcinku Poznań – Oborniki Most wymieniono także 9 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej, odpowiedzialnych za sprawny ruch pociągów. W grudniu, po zakończeniu modernizacji toru, przywrócono jazdę dwutorową. Podczas prac przejazd pociągów odbywał się jednym torem.

 

Drugi etap prac – nowoczesne sterowanie

Wykonawca nie przerywa prac. Do marca 2018 r. układane będą kable telekomunikacyjne do nowego lokalnego centrum sterowania (LCS). Budowane są nastawnie kontenerowe. Zaplanowano również prace przy sieci trakcyjnej.

W marcu 2018 r. na jednotorowym odcinku Oborniki – Piła rozpocznie się wymiana toru. To będzie najtrudniejszy okres tej inwestycji dla pilan i mieszkańców naszego regionu. Od 5 maja do końca sierpnia 2018 roku kiedy to właśnie modernizowany będzie jednotorowy odcinek między Piłą a Obornikami, pasażerowie będą korzystać z komunikacji zastępczej.  - Od marca do maja na odcinku Wargowo – Oborniki, a od maja do sierpnia 2018 r. na odcinku Oborniki – Piła – precyzuje Zbigniew Wolny.

 

40 minut szybciej w Poznaniu

- Modernizacja 94 kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły o ok. 40 minut – z ok. 2 h do 1 h i 20 minut - mówi Zbigniew Wolny. - Wybudowane zostaną 4 przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.

Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności na wszystkich stacjach i przystankach przewidziane są udogodnienia. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy.

- Nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Poznaniu zapewni sprawny nadzór nad linią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy także wymiana rozjazdów i modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą będzie objętych pracami. Na 44 zamontowane zostaną nowe urządzenia zabezpieczające - sygnalizacja lub rogatki – dodaje rzecznik PKP PLK S.A.

Roboty pomiędzy stolicą Wielkopolski a Piłą zakończą się w grudniu 2019 r.

Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu to około 500 mln zł netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to około 425 mln zł netto, tj. 85% wartości zadania.

bek



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: RecipTreść komentarza: tradycja tureckiej kuchni proponuje kebab.Data dodania komentarza: 18.07.2025, 21:01Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: okTreść komentarza: liczba pi zwana ludolfiną: 3,1415926535...Data dodania komentarza: 18.07.2025, 20:36Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20.Autor komentarza: o trwaniuTreść komentarza: Niech nikt nie śmie czepiać się stylu wypowiedzi sędziów w sądach. Wypowiedź bez treści, błędna do bólu wszystkiego jest częścią etosu sądownictwa powszechnego. Dla przykładu z miasta Piły podajemy użycie przez Smyczyńskiego w uzasadnieniu wyroku, że on dywaguje, co po polsku znaczy: ględzi, bredzi rozwlekle nie na temat. I nic się nie dzieje, świat trwa.Data dodania komentarza: 18.07.2025, 20:19Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 20. ( Autor komentarza: kaziuTreść komentarza: No i fajnieData dodania komentarza: 17.07.2025, 19:28Źródło komentarza: Rada Miejska Złotowa odwołała panią skarbnikAutor komentarza: bigosTreść komentarza: On jest wielką dupą jako Big Ass.Data dodania komentarza: 17.07.2025, 19:11Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 15.Autor komentarza: luzbluzTreść komentarza: Facet, który przedstawił się jako Mariusz Szalbierz ostatnio pauzuje w robocie redakcyjno- wydawniczej portaliku i papierowej ulotki o tematyce przebrzmiałej. Co to może być? Albo łopata grabarza albo choroba somatyczna wskutek luzackiej obyczajności redakcji zapoczątkowana relacją z obrad Kolegium Redakcyjnego Tygodnika Nowego 8 marca 2006.Data dodania komentarza: 12.07.2025, 18:27Źródło komentarza: „Szydercy” - odcinek 21.
Reklama
Reklama