Od 2020 roku obowiązuje w Polsce wyjątkowy dokument: Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (ZSU 2030). To krajowy plan rozwoju kompetencji Polaków - nie tylko dzieci i młodzieży, ale też dorosłych i osób starszych - przyjęty przez Radę Ministrów. O co chodzi i co ZSU 2030 oznacza dla zwykłego obywatela?
Nauka do końca życia
Nadrzędne hasło, jakie przyświeca strategii, to tzw. lifelong learning (LLL), czyli uczenie się przez całe życie. Nie chodzi o to, że każdy Polak znajdzie niebawem w skrzynce nakaz powrotu do szkolnej ławki, lecz o to, że w szybko zmieniającym się świecie i przy błyskawicznym rozwoju technologii oraz sztucznej inteligencji za najważniejszą zdolność człowieka uznano umiejętność adaptowania się do nowych warunków. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy potrafimy uczyć się nowych rzeczy samodzielnie i do końca życia.
ZSU 2030 zawiera konkretną, podzieloną na kilka grup listę umiejętności niezbędnych obecnie każdej osobie. Pierwsza grupa to tzw. umiejętności podstawowe, druga - przekrojowe, a trzecia - zawodowe. O ile umiejętności zawodowe powinny nas różnić, bo wykonujemy różne zawody, o tyle podstawowe i przekrojowe to nowy kanon, któremu trzeba się przyjrzeć.
Od cyberbezpieczeństwa po głosowanie w wyborach
Za umiejętności podstawowe ZSU 2030 uznaje: rozumienie i tworzenie informacji; wielojęzyczność; umiejętności matematyczne; w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii. Przełóżmy to na codzienność.
Współczesny Polak i Polka powinni umieć porozumieć się w minimum jednym języku obcym, z naciskiem na angielski. Ponieważ “świat wirtualny” stał się światem realnym, pora opanować korzystanie z narzędzi cyfrowych i AI, umieć rozpoznawać fake newsy oraz znać zasady cyberbezpieczeństwa. Ogromna liczba nowych zawodów będzie opierać się na technologii i analizie danych, stąd podkreślenie ważności matematyki. Ekologiczne kompetencje przestają być fanaberią, a negowanie katastrofy klimatycznej można porównać do wiary w płaską ziemię, która podróżuje na żółwiu.
Umiejętności przekrojowych jest więcej i można określić je mianem “miękkich”. Do tej grupy zaliczają się umiejętności: cyfrowe; osobiste, społeczne; obywatelskie; w zakresie uczenia się; przedsiębiorczości; świadomości i ekspresji kulturalnej; myślenia krytycznego i kompleksowego rozwiązywania problemów; w zakresie pracy zespołowej; zdolność adaptacji do nowych warunków; zdolności przywódcze; związane z wielokulturowością; kreatywnością i innowacyjnością.
To cały szereg kompetencji - od zarządzania ryzykiem w pracy i w domu, po tolerancyjną postawę względem mniejszości i rozumienie roli każdego obywatela w demokracji, chociażby oczywistość głosowania w wyborach.
Czego oczekuje ZSU 2030?
ZSU 2030 oczekuje, że każda osoba mieszkająca na terytorium Polski - uczeń, pracownik, senior - będzie stale rozwijać powyższe kompetencje. To na nas spoczywa odpowiedzialność za bycie na bieżąco, ale system edukacji, rynku pracy i system społeczny mają nas w tym wspierać. Zgodnie z założeniami Strategii każdy obywatel ma prawo wiedzieć, gdzie i czego może się nauczyć, a dostęp do szkoleń i informacji ma być powszechny. Pomocą mają nam służyć internetowe platformy i bazy danych:
https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/
https://kompetencjecyfrowe.gov.pl/
Więcej ciekawych treści o uczeniu się przez całe życie na naszym Facebookowym profilu LLL po Wielkopolsku.
(red)
Napisz komentarz
Komentarze