Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Kto po Olejniczaku?

PIŁA  Miasto ogłosiło konkurs na stanowisko dyrektora Muzeum Stanisława Staszica. Obecnie placówką zarządza Maciej Usurski, któremu powierzono pełnienie funkcji na czas określony – od chwili, gdy po 33 latach pracy w Staszicówce rozstał się z nią Józef Olejniczak
Kto po Olejniczaku?

 

Są tacy, którzy uważają, że godnie zastąpić Józefa Olejniczaka się nie da. Bo to postać dla historii i muzealnictwa, nie tylko naszego pilskiego, wybitna. Zasłużony dla Piły, kierował Muzeum przez 33 lata, przygotował do druku ponad 100 wydawnictw i zorganizował ponad 500 wystaw. To także jeden z największych autorytetów w kraju w dziedzinie życia i twórczości Stanisława Staszica. Kto więc po Olejniczaku?...

Urząd Miasta Piły ogłosił konkurs na dyrektora Muzeum Stanisława Staszica. Po tym jak po 33 latach z placówką rozstał się Józef Olejniczak samorząd poszukuje jego następcy. Obecnie funkcję sprawuje Maciej Usurski, pracownik Muzeum, historyk, muzealnik, regionalista „pozytywnie zakręcony na punkcie odkrywania tajemnic z dziejów rodzinnego miasta i z uporem badający "białe plamy" w życiorysie swojego znamienitego ziomka Stanisława Staszica” (cytat za polakpotrafi.pl), współautor publikacji „Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945”, przewodnik w cyklu filmowym „Dawniej i dzisiaj” poświęconym pilskim osiedlom – ostatnio w filmie o osiedlu Podlasie. Autor wielu wykładów o losach pilan i miasta, uczestnik spotkań poświęconych historii Piły i jej wybitnym mieszkańcom na przestrzeni wieków, m.in., organizowanych w ramach Nocy Muzeów. Funkcję powierzono mu na czas określony, do chwili ogłoszenia konkursu. Czy wystartuje w nim? Przekonamy się niebawem.

Konkurs będzie przebiegał w dwóch etapach. Kandydaci mają 30 dni na złożenie ofert. Termin składania aplikacji upływa 31 grudnia. Pierwsze posiedzenie komisji 5 stycznia. To będzie ocena ofert pod względem formalnym i 10 stycznia odbędzie się spotkanie z kandydatami i rozmowa z komisją – informuje Małgorzata Kaszuba, zastępca dyrektora Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu UM Piły.

***

Pierwszy konkurs na stanowisko dyrektora Muzeum S. Staszica ogłoszono rok temu. Zgłosił się jeden kandydat, urzędujący dyrektor Józef Olejniczak. Konkursu jednak nie rozstrzygnięto, proponując dyrektorowi Olejniczakowi pełnienie funkcji tymczasowo przez okres 6 m-cy. Zgodził się. Minęło pól roku i sytuacja powtórzyła się. Ponownie zaproponowano dyrektorowi półroczne tymczasowe stanowisko, jednak tym razem Józef Olejniczak nie zgodził się na takie rozwiązanie. Sytuacja ta oburzyła środowisko. Pojawiło się wiele głosów krytyki w stosunku do władz miejskich. Argumentowano, przypominano wyjątkowe zasługi J. Olejniczaka dla Piły i pilskiej kultury. 

Tymczasem ze względu na brak czasu na rozpisane kolejnego konkursu – jak argumentowało Miasto – objęcie funkcji dyrektora zaproponowano Maciejowi Usurskiemu – również na czas określony. Zgodził się. Sytuacja taka trwa do dziś. 

Sprawa jest o tyle ciekawa, że jeszcze w sierpniu br. rajcy zastanawiali się podczas sesji nad zmianą formuły funkcjonowania muzeum. Prezydent Piły przedstawił pomysł by pilskie Muzeum Staszica stało się oddziałem Muzeum Okręgowego podlegającego pod marszałka - ale z zachowaniem finansowania Staszicówki z miejskiej kasy. Zyskano by na redukcji kosztów za dwa dyrektorskie stanowiska i za podwójną księgowość. Sprawa jednak ucichła – mamy konkurs. Zobaczymy, jak sprawy potoczą się dalej.

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: 21 lat minęłoTreść komentarza: Bez echa minęła 7 maja 21 rocznica uwięzienia ekipy telewizji publicznej pod dowództwem Sylwii Gadomskiej. To zdarzenie było przyczynkiem do powstania Stowarzyszenia Ekologicznego Przyjaciół Ziemi Nadnoteckiej. Upłynął czas jednego pokolenia. Czy zniknęła zmora ludności: smrody, odory, fetory, miazmaty emitowane przez Farmutil, co prowadziło ludzi do frustracji i szaleństwa wskutek niemożności prawidłowego funkcjonowania w mieście 75-tysięcznym i okolicznych miejscowościach północnej Wielkopolski? Jak dzisiaj mają się mieszkańcy Śmiłowa, Kaczor, Piły, Mościsk, Brodnej, Jeziorek, Zelgniewa, Kostrzynka, Grabówna, Dziembowa, Białośliwia, itd? Czy rewitalizowano jezioro Kopcze zatrute ściekami z zakładów mięsnych zbudowanych kosztem kredytu na oczyszczalnię ścieków? Czy prowadzi się badania wpływu na wody podziemne produktów rozkładu 5643 ton padliny i resztek poubojowych zakopanych na działce 85 w Śmiłowie? Czy przedsiębiorca rozliczył się z budżetem państwa, które płaciło za prawidłową utylizację 400 zł za tonę? Czy trud Stokłosy, który na zebraniu wiejskim zwrócił się do Mścisława Brodali: pańskie gówna, które pan wykichasz ze swojego domu ja biorę na moją oczyszczalnie i muszę je wąchać, dalej umila trud istnienia mieszkańców? Oczyszczalnie jak widać w końcu powstała, ale jezioro Kopcze umarło.Data dodania komentarza: 11.05.2025, 10:32Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: piła tarczowo-łańcuchowaTreść komentarza: Czy uczestnik - animator programu publicystyczno - satyrycznego "Szydercy", a jednocześnie organizator przemarszu trybad i pederastów przez miasto powiatowe przerżnął kogoś, czy jakąś w ramach hasła "Lipcowe rżnięcie w Pile 2018"? Z ogólnej wiedzy o personalnych układach powiatowych wiadomo, że nasz bohater od rżnięcia jest mieszkańcem wsi Białośliwie i tam, przy jego chawirze jest gaj tujowy sprzyjający.Data dodania komentarza: 9.05.2025, 13:39Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: źródło wiedzyTreść komentarza: Można zapytać Agnieszkę albo jaką zdzirę z sektora pracownic seksualnych.Data dodania komentarza: 9.05.2025, 12:03Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: ciekawa podfruwajkaTreść komentarza: ciekawość, czy Barabasz był obrzezany, jak to jest w obrzędowości żydowskiej ortodoksji.Data dodania komentarza: 9.05.2025, 12:01Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: prawda talmudycznaTreść komentarza: Zaman stwierdził, że Le Man jest pochodzenia żydowskiego a jego dziady pochodzili z Ukrainy. Stamtąd przeniknęli do Polski, by w niej rozrabiać po chachłacku. Z drugiej strony jest opublikowany dokument bezpieki prl, pochodzący z Instytutu Pamięci Narodowej, że rodzina Le Mana jest od zawsze ze wsi mazowieckiej, konkretnie z Siemienia powiatu płockiego. Dziadek Le Mana, Paweł Lemanowicz syn Franciszka Lemanowicza zmarł w roku 1937. Nie mógł więc przenikać do Polski po wojnie. Jego chata chłopska zbudowana przez Franciszka około 180 lat temu świadczy, że rodzina była zakotwiczona w tym miejscu od zaborów. Jeśli przyjąć, że zaman to Barabasz, mamy prawo orzec o zaistnieniu głębokiego niedorozwoju intelektualnego tego wyrobnika niepierduśnika z pieniędzmi i osoby o złej woli.Data dodania komentarza: 9.05.2025, 11:58Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: ciekawa podfruwajkaTreść komentarza: Co to jest prawda w wersji talmudycznej?Data dodania komentarza: 8.05.2025, 13:41Źródło komentarza: Kult kłamstwa
Reklama
Reklama