Nowelizacja Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia. Z godnie z jej zapisami po 9-miesięcznym okresie przejściowym nie będzie możliwa sprzedaż i wkładów o charakterystycznym aromacie – np. owocowym czy mentolowym.
Eliminując te produkty, zmniejszamy ryzyko uzależnień i chronimy zdrowie młodych ludzi. Podgrzewane wyroby tytoniowe są już uregulowane jako nowatorskie wyroby tytoniowe.
Nowatorskie wyroby tytoniowe i nikotynowe zagrażają zdrowiu
Nikt dziś nie ma wątpliwości, że tradycyjne papierosy są szkodliwe dla zdrowia. Dlatego są ściśle regulowane zarówno przez przepisy krajowe, jak i unijne. Ale świat się zmienia, a na miejsce papierosów pojawiają się nowe, równie groźne produkty – takie jak podgrzewane wyroby tytoniowe, e-papierosy (zarówno z nikotyną, jak i bez), woreczki z syntetyczną nikotyną oraz inne produkty nikotynowe.
Te produkty są wyjątkowo atrakcyjne – nie tylko dla dorosłych, ale przede wszystkim dla młodych ludzi. Często sprawiają wrażenie mniej szkodliwych niż tradycyjne papierosy, co daje złudne poczucie bezpieczeństwa.
Działamy kompleksowo
Wiemy, że musimy działać, aby chronić zdrowie – zwłaszcza najmłodszych. Dlatego pracujemy nad kolejnymi dwoma ustawami, które wprowadzą surowe przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych i nikotynowych. Każda z nich jest na innym etapie legislacyjnym.
- Zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów i smakowych woreczków nikotynowych
To najnowszy projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Co chcemy wprowadzić?
- Zakaz sprzedaży wszystkich jednorazowych e-papierosów (z nikotyną i bez niej) – aby te produkty zniknęły z rynku.
- Zakaz sprzedaży smakowych woreczków nikotynowych – aby w obrocie zostały tylko te o smaku tytoniu.
- Nowe zasady sprzedaży innych wyrobów z nikotyną (np. tablek) - aby były traktowane jak leki i mogły być sprzedawane tylko w aptece i dopiero, gdy zatwierdzi je Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL).
- Większą kontrolę nad e-papierosami – badanie składu płynów w e-papierosach, aby sprawdzić, czy nie zawierają szkodliwych substancji.
Uzasadnienie
Jednorazowe e-papierosy są coraz bardziej popularne – zwłaszcza wśród młodych ludzi. Dla wielu nastolatków to pierwszy kontakt z nikotyną i początek uzależnienia. Problem dotyczy nie tylko e-papierosów z nikotyną – produkty beznikotynowe też stanowią zagrożenie. Osoby, które sięgają po e-papierosy bez nikotyny, w późniejszym czasie chętniej wybierają te z nikotyną.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jasno wskazuje, że atrakcyjne smaki i zapachy (np. owocowe czy mentolowe) przyciągają młodych ludzi i zwiększają ryzyko uzależnienia.
Całkowity zakaz jednorazowych e-papierosów i smakowych woreczków nikotynowych ograniczy ich dostępność i zmniejszy te zagrożenia dla zdrowia.
Etap legislacyjny
- Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD213)
- Po konsultacjach wewnętrznych zostanie przekazany do uzgadniań i konsultacji publicznych. Wtedy każdy będzie mógł zapoznać się z jego treścią.
- Regulacja rynku e-papierosów i woreczków nikotynowych
Projekt nowelizacji Ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD 86) kompleksowo reguluje rynek elektronicznych papierosów i obejmuje przepisami wszystkie rodzaje tych produktów – niezależnie od tego, czy płyny, które są w nich używane, mają w składzie nikotynę czy też nie.
Co chcemy wprowadzić?
Ograniczenia w obrocie i promocji beznikotynowych e-papierosów:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia (w efekcie ten zakaz będzie dotyczył wszystkich elektronicznych papierosów: jednorazowych i wielorazowych, z nikotyną i bez),
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji, (obecnie płyny bez nikotyny nie są uregulowane w Ustawie, więc nie dotyczy ich żaden zakaz wynikający z ustawy tytoniowej),
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrobu szkodliwego dla zdrowia,
- zakaz palenia w miejscach publicznych (np. w szkołach, restauracjach, na placach zabaw, i przystankach komunikacji miejskiej) – ta zasada już dotyczy elektronicznych papierosów z płynem, który zawiera nikotynę.
Ograniczenia w obrocie pojemników zapasowych z płynem beznikotynowym do e-papierosów:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia,
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji,
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrób szkodliwy dla zdrowia,
- większy nadzór nad ich składem – skład będzie musiał być dostosowany do wymogów ustawy (płyn nie będzie mógł zawierać substancji szkodliwych, takich jak te o właściwościach rakotwórczych),
- informacje na ich temat będą zgłaszane do Biura do spraw Substancji Chemicznych co najmniej 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do sprzedaży.
Ograniczenia w obrocie woreczków nikotynowych:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia,
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji,
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrób szkodliwy dla zdrowia,
- większy nadzór nad ich składem – skład będzie musiał być dostosowany do wymogów ustawy (woreczki nikotynowe nie będą mogły zawierać substancji szkodliwych, takich jak te o właściwościach rakotwórczych),
- informacje na ich temat będą zgłaszane do Biura do spraw Substancji Chemicznych co najmniej 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do sprzedaży,
- ograniczenie maksymalnej zawartości nikotyny w woreczkach do 20 mg/g,
- zostaną uznane za wyroby powiązane i zdefiniowane jako produkty do użytku doustnego, które zawierają nikotynę (bez tytoniu) i są porcjowane w woreczkach.
Uzasadnienie
Obecnie przepisy nie regulują płynów beznikotynowych do e-papierosów, niezależnie od ich rodzaju – zarówno jednorazowych, jak i wielorazowych. W efekcie nie podlegają one ograniczeniom wiekowym, jakie dotyczą wyrobów tytoniowych i płynów z nikotyną.
Naszym celem jest ochrona zdrowia publicznego i zapobieganie uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży. Badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że młode osoby, które sięgają po e-papierosy – zarówno z nikotyną, jak i bez niej – ponad dwa razy częściej uzależniają się od tytoniu. Płyny beznikotynowe, mimo braku nikotyny, mogą prowadzić do wzrostu liczby użytkowników wyrobów tytoniowych i elektronicznych papierosów wśród młodzieży. Dlatego chcemy ograniczyć ich sprzedaż dzieciom i młodzieży poniżej 18. roku życia i wyeliminować sprzedaż w automatach i przez internet.
Podobna sytuacja jest w przypadku woreczków nikotynowych – nie są sklasyfikowane jako wyroby tytoniowe ani produkty farmaceutyczne i są sprzedawane bez żadnych regulacji.
Dziś stężenie nikotyny w woreczkach waha się od 0–8 mg/g do nawet ponad 60 mg/g. Brak ograniczeń dotyczących ich składu i sprzedaży oznacza, że może je kupić każdy – niezależnie od wieku. To poważne zagrożenie zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Wprowadzenie odpowiednich regulacji jest konieczne, aby ograniczyć dostępność tych produktów i mieć większą kontrolę nad ich składem.
Nowe przepisy przewidują też obowiązek zgłaszania informacji o pojemnikach zapasowych do e-papierosów i woreczkach nikotynowych do Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych i dostosowanie ich składu do wymogów ustawy antytytoniowej. To pozwoli kontrolować ich skład i wyeliminuje z niego substancje niedozwolone i potencjalnie szkodliwe.
Ograniczymy dostępność tych produktów dla młodych osób, a nadzór nad rynkiem wyrobów tytoniowych i powiązanych będzie bardziej skuteczny.
Etap legislacyjny
- Projekt zamiany ustawy przyjęła Rada Ministrów.
- Obecnie jest notyfikowany w Komisji Europejskiej (zgodnie z procedurą powiadamiania w Komisji Europejskiej na podstawie dyrektywy (UE) 2015/1535). Termin uzgodnień między państwami członkowskimi Unii oraz Komisją mija 28 kwietnia 2025 r.
- Następnie projekt trafi pod obrady Sejmu.
- Ustawa wejdzie w życie 14 dni od ogłoszenia i przewiduje 6-miesięczny okres przejściowy dla nowych przepisów.
Podstawa prawna
Napisz komentarz
Komentarze